Cinci fecioare „înțelepte” și cinci „neînțelepte” se pregătesc pentru nuntă. În așteptarea mirelui care întârzie, fecioarele adorm. Mai târziu, la miezul nopții, se vestește sosirea mirelui, adică a Mântuitorului, iar fecioarele se trezesc.

Untdelemnul din candelele mireselor neînțelepte este pe terminate, așa că ele cer ajutorul fecioarelor înțelepte pentru a le împrumuta cu untdelemn, astfel încât candela lor să nu se stingă.

Fecioarele înțelepte refuză să împartă untdelemnul cu celelalte fecioare, pe motiv că și candelele lor se pot stinge. Fecioarele neînțelepte sunt nevoite să plece astfel pentru a cumpăra untdelemn.

În timp ce ele lipsesc, sosește mirele. El merge la nuntă împreună cu fecioarele „care erau gata” și ușa se închide. Vor ajunge și fecioarele neînțelepte, dar vor găsi ușa închisă și vor striga: „Doamne, Doamne, deschide-ne noua”, iar mirele le raspunde: „Adevărat zic vouă: Nu vă cunosc pe voi”.

Pilda se încheie cu aceste cuvinte: „Privegheați și vă rugați, că nu știți ziua, nici ceasul când vine Fiul Omului”.

De asemenea, din această denie trebuie să înțelegem că o faptă buna, ca să fie virtuoasă, are nevoie de garanția că scopul ei duce la Dumnezeu. De aici reiese că în vremea postului nu trebuie să ne rezumăm doar la a nu mânca „de dulce” și a ne ruga. În perioada postului, și nu numai, trebuie să dăm dovadă de milostenie.

Din pildă înțelegem că o simplă virtute cultivată nu ne face moștenitori ai Împărăției Lui Dumnezeu. Fecioarelor nebune nu le-a fost suficientă fecioria. Lipsa faptelor bune, a milosteniei, le-a făcut pe acestea să nu poată fi alături de Hristos. Candele pe care ele le țineau în mână reprezintă darul fecioriei, iar untdelemnul este milostenia. Fără untdelemn candelele se sting, adică fecioria dacă nu este însoțită de milostenie nu folosește la nimic.

Astfel, denia din Marțea Mare ne arată că intrarea în Împărăția lui Dumnezeu este asemenea unei nunți. Pentru acest lucru, Hristos vine ca Mire la Judecata de apoi. Pilda celor zece fecioare este un îndemn la o neîncetată priveghere și la milostenie.

Articolul precedentSfânta și Marea Marți din Săptămâna Patimilor
Articolul următorDenia din Vinerea Mare: Prohodul Domnului